Valberedningen föreslår ny styrelseordförande

2012-04-02 08:00
    Valberedningen i CDON Group AB (publ) (“CDON Group” eller “koncernen”), bestående av Cristina Stenbeck för Investment AB Kinnevik; Ryan Schaper för Point Lobos Capital, LLC; Jeffrey Pierce för Luxor Capital Group LP; samt Björn Lind för AMF och AMF fonder, tillkännagav idag att den kommer att föreslå omval av Mia Brunell Livfors, Mengmeng Du, Lars-Johan Jarnheimer, Lars Nilsson, Henrik Persson och Florian Seubert som ledamöter i CDON Groups styrelse vid årsstämman som kommer att hållas den 8 maj 2012.

Valberedningen kommer vidare att föreslå val av Lars-Johan Jarnheimer som styrelseordförande vid den förestående årsstämman.

Som en del av en förberedd överlämning av uppdraget som styrelseordförande, har valberedningen nöjet att tillkännage en ny styrelseordförande. Den föreslagna styrelseordföranden Lars-Johan Jarnheimer har varit styrelseledamot i CDON Group sedan augusti 2010. Lars-Johan har omfattande erfarenhet från att operativt leda organisationer inom detaljhandels-, media- samt telekommunikationsbranscher. Lars-Johan är för närvarande styrelseordförande i Eniro AB, Baby Björn AB samt Arvid Nordquist Handels AB och medlem i styrelserna för INGKA Holding B.V. (moderbolaget för IKEA-koncernen), Apoteket AB samt Egmont International Holding A/S. Han är även förbundsstyrelseordförande i BRIS – Barnens Rätt i Samhället. Lars-Johan har tjänstgjort som verkställande direktör för Tele2 AB från 1999 till 2008 och har tidigare haft ett antal ledande positioner på IKEA, Hennes & Mauritz och Comviq AB. Lars-Johan har en civilekonomexamen från Växjös och Lunds universitet.

Cristina Stenbeck, valberedningens ordförande, kommenterade: "På uppdrag av CDON Groups största aktieägare, är jag mycket nöjd över att Lars-Johan Jarnheimer har accepterat vår nominering till att bli vald som styrelseordförande i CDON Group. Lars-Johan Jarnheimers bakgrund som en tidigare VD för ett stort börsnoterat bolag i Sverige kommer att tillföra CDON Group ett stärkt ledarskap. Hans erfarenhet som styrelseordförande i ett flertal noterade bolag adderar ytterligare en dimension av kontinuitet och strategisk vägledning för nästa fas i CDON Groups tillväxt och utveckling.”

“Jag skulle även vilja tacka Hans-Holger Albrecht för hans betydande insatser som styrelseordförande. Hans-Holger har under de senaste tolv åren varit starkt bidragande till att CDON Group framgångsrikt nått en ledande position på e-handelsmarknaden, liksom till dess utveckling att bli ett självständigt och separat noterat bolag.”

Information om de föreslagna styrelseledamöterna finns på CDON Groups webbsajt på www.cdongroup.com.