Nelly fortsätter sin omställning mot lönsamhet genom ett omfattande kostnadsbesparingsprogram

2022-08-11 09:19 - Regulatoriskt pressmeddelande

Nelly Group AB (publ) ("Nelly") meddelar idag att bolaget introducerar ett kostnadsbesparingsprogram som avser att reducera de löpande operativa kostnaderna med 40–50 miljoner kronor på årsbasis, vilket innebär en minskning med 15–19% i förhållande till räkenskapsåret 2021. Kostnadsbesparingsprogrammet förväntas få full effekt från och med det andra kvartalet 2023.

Åtgärderna kommer huvudsakligen att implementeras under 2022 och inkluderar personalminskningar inom tjänstemannaorganisationen som möjliggörs av fortsatta effektiviseringar i hela verksamheten, inklusive sortiment, systemportfölj och kärnprocesser. Fackliga förhandlingar kommer att inledas inom kort.

"Vi förenklar hela vår verksamhet, så när vi nu minskar vår sortimentsbredd, rationaliserar våra IT-system och optimerar hur vi arbetar, då kan vi leverera en konkurrenskraftig kundupplevelse på ett mer effektivt sätt. Vi kommer endast bli ett långsiktigt lönsamt bolag om vi har rätt fokus och även rätt storlek på vår organisation." säger Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad VD på Nelly.

Parallellt med besparingsprogrammet som nu introduceras kommer bolaget även stegvis reducera sina marknadsföringskostnader under resten av 2022, framför allt genom en ökad effektivitet på alla kanaler, samt fortsätta driva ytterligare förbättringar inom logistikverksamheten.

För mer information, vänligen kontakta:
    Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad VD
    + 46 703 00 92 11