Nelly.com:s tyska testlansering blir permanent

2011-03-16 08:00 - Regulatoriskt pressmeddelande
    CDON Group AB (Nasdaq OMX Stockholm: CDON) (publ.), en av Nordens ledande e-handelskoncerner, meddelade idag att testlanseringen av modebutiken Nelly.com på den tyska marknaden blir permanent. Därmed har koncernen nu varaktig närvaro i Tyskland.

Nelly.com testlanserades på den tyska marknaden i maj 2010, och var CDON Group's första expansion utanför Norden. Internetbutikens ursprungliga marknadskampanj bestod affiliate-program, sociala medier och TV reklam. Testlanseringen visade att det finns en hälsosam efterfrågan av Nelly.com:s produkter på den tyska marknaden, och det har nu beslutats att fullfölja genom en permanent närvaro av Nelly.com i Tyskland. Nelly.com:s tyska verksamhet väntas vara förlustbringande under 2011 och 2012.

Mikael Olander, VD och koncernchef för CDON Group, kommenterade: "Testlanseringen av Nelly.com i Tyskland har visat sig vara kommersiellt livskraftig och vi har därför beslutat att göra vår närvaro på den stora och dynamiska tyska marknaden permanent. Vi förväntar oss att Tyskland kommer att vara Nelly.com:s fjärde största marknad redan under andra halvåret 2011."

Fakta om Nelly.com and e-handelsmarknaden

Nelly.com är nordens ledande internetbutik inom mode och skönhet. Internetbutiken som riktar sig till modemedvetna killar och tjejer 18-40 år attraherade 2010 mer än 30 miljoner besök.

Den tyska e-handelsmarknaden beräknas 2009 uppgått till cirka 144 miljarder kronor[1]. Den nordiska e-handelsmarknaden beräknas 2009 uppgått till cirka 62 miljarder kronor[2].

1 Datamonitor Market Research  2 HUI Handelns utredningsinstitut och CDON Group.